Na konci října získala skupina VINCI Energies v Česku jednu z nejvýznamějších akvizic za poslední roky – ovládla brněnskou společnost InfoTel. Její zakladatel Pavel Košťál vysvětluje, proč se rozhodl právě pro VINCI Energies i jak vidí budoucnost firmy, kterou v roce 1992 zakládal.
Co je jádrem podnikání InfoTelu?
Jsou to služby spojené s výstavbou a provozem telekomunikačních sítí. Sítě nevlastníme, ani neprodáváme koncovou službu. Děláme to, co je mezi tím. Vytipujeme, kde lze sítě postavit, vyprojektujeme je, zařídíme vše administrativně, sítě postavíme a pak se staráme o jejich provoz.
To je i případ vašeho největšího klienta – společnosti Vodafone, pro kterou spravujete síť bývalé UPC?
Ano, dnes je v této síti šest set tisíc klientů a 1,5 milionu domácností. Zkrátka všechno, co UPC v Česku mělo. Spolupracujeme ale například i s T-mobile. V tuto chvíli si troufnu říct, že jsme pro provoz sítí klíčoví. To ale nepřišlo samo, vybudovat si tuto pozici nám ale trvalo dvacet let.
Po zemi má InfoTel 15 poboček, jednu i v Německu.
Centrálu, která řeší projekci a výstavbu, máme v Brně. Po republice pak máme odloučená pracoviště pro servis sítě. Německá pobočka je specifická, zaměřuje se především na mobilní sítě. Zároveň jde z o jednu z velkých příležitostí pro VINCI Energies z pohledu využití našeho know-how v Německu i v oblasti fixních sítích. A případně ji poté přenést i do dalších zemí.
Proč jste se rozhodl po více jak 30 letech InfoTel nabídnout k prodeji?
V roce 1992 jsme firmu zakládali ve čtyřech, od roku 2005 ji mám sám. Byl bych rád, kdybych firmu mohl předat některému ze svých dvou dětí, syna jsem k tomu i přesvědčoval, ale rozhodl se jít jinou cestou. V mojí generaci je hodně úspěšných podnikatelů, kterým se nepodařilo předat firmu svým dětem a tak ji zavřeli, nebo v ní dodnes musí pracovat. Jeden můj dobrý kamarád je ročník 1946 a stále pracuje. Sice má schopného ředitele, ale když nastane problém, stále volají lidé jemu. Já touto cestou jít nechtěl.
Proč jste se rozhodl právě pro VINCI Energies?
Věděl jsem, že nechci firmu prodat finančnímu investorovi, který ji naleští a prodá. Hledal jsem strategického partnera, který si své akvizice drží, nechává a rozvíjí je. A VINCI Energies tuto filozofii podle mě zastává. Důležité pro mě bylo, aby nový majitel firmu nechal žít, aby lidé, kteří u nás pracují, pracovali dál v podobném prostředí a podobné kultuře.
Jak byste kulturu InfoTelu popsal?
Vyvíjíme velký tlak na produktivitu, možná i proto byla tato akvizice pro VINCI Energies zajímavá. Náš úspěch nestojí na tom, že bychom měli vyšší ceny než zbytek trhu. S tím je spojená i firemní kultura. Většinu našich pracovníků nemůžeme fyzicky kontrolovat, nezjistíme, jestli servisní úkon u zákazníka provedou za deset nebo za padesát minut. Můžeme je ale naučit, že když bude firma vydělávat, budou se mít dobře i oni. Že zájem zaměstnance i zaměstnavatele je stejný.
Jak podle vás InfoTel zapadá do portfolia aktivit VINCI Energies?
VINCI Energies může hledat synergie v procesech, které u nás máme, a promítnout je do českého trhu. My děláme sítě pro telekomunikace, jiné společnosti ve skupině pro energetiku. V principu je to stejná práce se stejnou obtížností včetně toho, že sítě stavíte a provozujete prakticky vždy na
majetku, který nevlastníte. Tyto zkušenosti může VINCI Energies vzít a promítnout je do jiných odvětví nebo do jiných zemí, kde skupina působí.
Jak moc je dnes InfoTel svázaný s vámi osobně?
Věděl jsem, že jednou přijde den, kdy nebudu mít firmě co dát. A všechno jsem směřoval k tomu, abych vychoval samostatný a kvalitní management a zároveň přivedl vlastníka, který firmu nechá rozvíjet. InfoTel má dnes projekty, o kterých vím, že existují a mají dobré výsledky. Ale ve kterých městech teď stavíme, netuším. Firma má dnes činnosti, které nemám v rukách já, ale management, který jsem vychoval.