Vůbec poprvé se v Česku na vedení s napětím 400 kV objeví takzvaný ohraňovaný stožár. První čtyři portály vznikly na novém vedení V487/488 u Kadaně. Odlišný typ stožáru umožní „vejít se“ mezi stávající vedení, jedno z nich pak podchází.
Jeden milimetr. To je tolerance, se kterou musely být připravené základy pro nový typ stožáru elektrického vedení – portálový ohraňovaný stožár. V Česku jej vůbec poprvé postavil ELEKTROTRANS a montáž naživo sledovali zástupci investora ČEPS i další partneři projektu.
„Klíčovou částí bylo usazení středové části mezi obě nohy stožáru. Velkou nervozita panovala kvůli počasí, hlavně velmi silnému větru. O to větší radost máme, že se to podařilo,“ říká generální ředitel ELEKTROTRANS Martin Zeman.
Asi desítka montérů měla za úkol během jediného dopoledne sestavit stožár ze sedmi segmentů. Celá stavba má na výšku 18 metrů, průměr tubusu je pak 1,8 metru. „Stožár váží 45 tun a je pilotovaný. To znamená, že stojí na 48 pilotových základech. Nejnáročnější je vyrovnat koše patek, které musejí být výškově, roztečí i pootočením postaveny s přesností do jednoho milimetru,“ popisuje stavbyvedoucí Jaroslav Burian. Na stavbu patek proto dohlíželi geodeti. ze společnosti Hrdlička spol. s r.o.
Samotný nový typ stožáru u Kadaně pomohl vyřešit specifickou situaci s křížením existujícího vedení zvláště vysokého napětí z Německa a nového vedení s napětím 400 kV, které v daném místě staví právě ELEKTROTRANS. „Součástí tohoto vedení je montáž podchodových stožárů. Abychom podešli stávající vedení, museli jsme demontovat jeden z existujících stožárů a nahradit jej vyšším,“ vysvětluje ředitel projekce vedení Luděk Krba. Zároveň se stavaři museli „vejít“ mezi dvě existující vedení. A právě tady se projevila jedna z výhod nového typu stožáru. „Ohraňovaný stožár je zde použit proto, že je užší. Dokážeme tak dát blíž k sobě jednotlivé dříky stožáru a zabereme menší prostor,“ vysvětluje šéfprojektant ELEKTROTRANS Luděk Krba.
Nové ohraňované stožáry ale najdou uplatnění i na jiných místech. „Konstrukce je subtilnější než klasické příhradové stožáry, je proto méně viditelná v krajině,“ vysvětluje Luděk Krba? Podobná konstrukce stožáru se v Česku používá na napětí 22 kV, u vedení s napětím 400 kV byla ale v Česku použita poprvé. „Podobné konstrukce se používají v zahraničí, podle mých informací jsou použity i na Slovensku. V Česku je to ale poprvé. Mám radost, že se tato mimořádná akce podařila a že jsme to mohli našim partnerům i investorům ukázat naživo,“ uzavírá generální ředitel Martin Zeman.
Nové ohraňované stožáry jsou součástí zcela nového vedení V487488, které má celkem 90 stožárů. ELEKTRORANS v rámci vítězného konsorcia realizuje výstavbu prvních 23 podpěrných bodů, z nichž čtyři jsou nového typu.