Zbývá necelý měsíc a na start závodu L´Etape v Nice se postaví mezi dalšími stovkami účastníků i padesátka zaměstnanců společností VINCI Energies v červenobílých dresech se srdcem na hrudi. Jedním z nich bude i Daniel Mátl, obchodní manažer VARS BRNO. Spolu s dalšími závodníky bude muset zdolat trať, na kterou se dva týdny po něm vydá skutečný peloton Tour de France v předposlední, dvacáté etapě ročníku 2024.
Daniel Mátl je jediný Čech ze střední a východní Evropy, kdo jako člen programu Coureurs du Coeurs do plně obsazeného závodu vyjede. Jeho jízda bude mít charitativní rozměr, VINCI Energies prostřednictvím účasti v závodu podporuje zdravotnický program, díky kterému se děti v rozvojových zemích dočkají operací srdce.
To byl jeden z důvodů, které Dana vedly k přihlášce do závodu. Teď jeho mysl ale zaměstnává něco jiného. Představa 138,6 kilometrů v sedle přes tři horská sedla. S převýšením 4 591 metrů. Je to etapa, které se bojí i peloton Tour de France. „Počítám s tím, že to nemusím zvládnout, ale nechci si to připouštět. Dávám do závodu všechno – pojedu do Nice s předstihem, abych se aklimatizoval. V rámci možností trénuji,“ vypočítává šestatřicetiletý obchodní manažer, který se ve své profesi věnuje zakázkám na diagnostiku komunikací a informačním systémům.
Dostat místo v pelotonu nejprestižnějšího závodu série L´ Etape je výjimečné. Na startu bude patnáct tisíc závodníků. Včetně profesionálů. Na spoustu z nich se přitom vůbec nedostalo. „Vím, jaké je štěstí, že jsem to místo získal. Proto do toho chci dát všechno. Reprezentovat VARS BRNO i VINCI Energies. Je to svým způsobem odměna a prestiž.“
Peloton odstartuje z Nice od moře, na třicátém kilometru se na Col de Braus poprvé přiblíží hranici 1000 metrů nad mořem. Po sjezdu čeká na Dana i další jezdce stoupání na legendární Col de Turini. Mýtický kopec, který znají jezdci Tour de France i piloti Rallye Monte Carlo. Sedlo, kterým cyklisté projedou, měří o šest metrů víc než Sněžka. Následuje Col de Colmaine a cíl peloton závodníci protnou ve výšce 1673 metrů nad mořem na Col de la Couillole.
Motivace? Strach? Oboje. “Od začátku jsem věděl, že i když na kole jezdím, musím se začít připravovat. Je náročné to skloubit s prací, ideální by bylo mít poloviční úvazek. Ze strany vedení firmy však cítím podporu, a to nejen materiální,“ říká Dan Mátl. Změnil životní styl, z „party animal“, jak sám sobě říká, se stal člověk dodržující životosprávu. „Chce to tvrdý režim. Jezdit, dobře jíst, hodně spát, nemít stres,“ vyjmenovává „podmínky“, které se často těžko spojují s pracovním nasazením.
Když měl pořadatelům nahlásit, jaký je jeho cílový čas, vybral si rozpětí 8 – 9 hodin od startu. Maximum je deset, kdo přijede později, nebude klasifikovaný. „Vím, že jednotlivé kopce v tomto tempu dát dokážu. Tady to ale bude nutné vydržet osm hodin v kuse. Na druhou stranu mám dvě hodiny rezervu, tak uvidíme“ vypočítává.
Podporují jej i kolegové. Právě s nimi se pustil do měsíční květnové výzvy Do práce na kole, parta kolem něj pravidelně vyráží i na tréninky po práci. „Myslím, že i ostatní motivuje k cyklistice, když uvidí, že do ježdění hodně dávám.“
Na kole Dan řádil skoro jako každý kluk už od dětství. Nejdřív na stařičkém BMX po lesích v brněnské čtvrti Kohoutovice. Prachu a blátu zůstává věrný i nyní, jen BMX vyměnil za populární „gravel“. Na něm chce absolvovat i L´Etape. „Na silničním kole jsem nikdy nejezdil, ale věřím, že zkušenosti z gravelu mi postačí,“ říká milovník bikepackingů, kterým propadl v covidové době.
Aby mohl Dan na L´Etape vyrazit, musel dostat posvěcení právě od vedení společnosti. Její generální ředitel Tomáš Miniberger je také vášnivý cyklista. A svého zaměstnance podporuje. „Podmínkou VINCI Energies bylo, abychom určitou částkou přispěli na Mécénat Chirurgie Cardiaque. To jsme pochopitelně s velkou radostí udělali. Zároveň jsme Danovi dali víc prostoru pro trénink a finančně jsme mu pomohli i s doplněním výbavy,“ vypočítává Tomáš Miniberger. „Jeho účast je reprezentací VARS BRNO i celé České republiky,“ zdůrazňuje.